Tabata.pl

Intensywny Trening Interwałowy

Trening Crossfit

Jeśli znudziły Ci się zwykłe ćwiczenia na siłowni to wypróbuj program treningowy Tabata lub zapoznaj się z ćwiczeniami crossfit – jest to typ treningu ogólnorozwojowego, obiegowego czy też stacyjnego – poprawia siłę, kondycję i szybkość w dość krótkim czasie. W Stanach Zjednoczonych, gdzie powstał i stał się bardzo popularny, uprawiany jest zarówno przez zawodowych zawodników MMA, jak i przez zwykłe osoby w podeszłym wieku.

Crossfit powstał na początku lat 90. w Kalifornii. Twórcą jest Greg Glassman, który chciał stworzyć alternatywę dla typowej siłowni. Ogólnie rzecz biorąc to program uniwersalny, odpowiedni dla każdego, niezależnie od poziomu sprawności i doświadczenia. Co ciekawe nic nowego nie wymyślił, od dawna tego typu trening obwodowy stosowali sportowcy wielu dyscyplin sportowych na całym świecie. Udało mu się jednak stworzyć markę i zdobyć wiernych fanów.

trening-crossfit

Crossfit jest on fajną alternatywą dla tradycyjnych ćwiczeń na siłowni – krótko mówiąc robimy podstawowe ćwiczenia siłowo-wytrzymałościowe angażujące wiele partii mięśniowych. Crossfit zakłada, że zdrowa osoba powinna osiągnąć sprawność w dziecięciu różnych obszarach fizycznych. Należą do nich: wydolność krążeniowo-oddechowa, wytrzymałość, siła, gibkość, moc, szybkość, zwinność, równowaga, koordynacja i dokładność.

Jak wygląda trening crossfit? Ćwiczący np. biegają, wiosłują, podnoszą i przenoszą ciężary, robią pompki i brzuszki, skaczą na skakance, ciągną liny, rzucają piłką lekarską i wskakują na podwyższenia. Tego typu trening stawia na różnorodność, więc ćwiczenia odbywają się w różnych miejscach, nie tylko na sali. Największe znaczenie ma regularność i intensywność zajęć. Na zajęciach na pewno nie będziesz się nudził, a dla chcącego można wykonywać taki trening samemu na zwykłej siłowni, wystarczy odpowiednio dobierać ćwiczenia.

Jak ćwiczyć?

W zasadzie trening powinien trwać trzy dni – codziennie po 20 minut, wcześniej wykonać musimy solidną rozgrzewkę i rozciąganię po ćwiczeniach. Później robimy dzień przerwy, po którym znów kontynuujemy cykl.
Każde zadanie np. przysiady ze sztangą, podnoszenie odważnika nad głowę, pompki albo skoki na skakance wykonywane jest przez ok. 2 minuty, a później następuje zmiana. Po ciężkim ćwiczeniu powinno nastąpić lżejsze. Nie można cały czas angażować tych samych partii ciała, na przykład nóg. Jeśli najpierw wykonujemy przysiady, to po nich robimy podciągnięcia czy pompki. Najlepiej mieszać ćwiczenia, czym bardziej różnorodnie tym lepiej.

Największą zaletą tego programu treningowego jest wszechstronność rozwoju naszej sylwetki. Zestawy ćwiczeń nie izolują poszczególnych grup mięśniowych. Najczęściej pracuje całe ciało, dzięki czemu Crossfit poprawia siłę i wytrzymałość, wzmacnia mięśnie i zwiększa zakres ruchu stawów. Co również ważne możemy go wykonywać przy małej ilości sprzętu i w każdym miejscu, niezależnie od czasu czy pogody. Warto spróbować.

One Response to Trening Crossfit

  1. Tadek says:

    Niczego sobie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *